Een eigenaardige mix van hardcore gamers en bejaarde orkestliefhebbers, samengebracht door een gedeelde passie: klassieke muziek. Onder leiding van de bevlogen dirigent Arjan Tien brengt het Noord Nederlands Orkest zaterdagavond in een bijna uitverkocht Tivoli een prachtig eerbetoon aan de meest memorabele videogames van deze generatie.
De iconische soundtracks van games als Final Fantasy, The Legend of Zelda en Assassins Creed komen tot leven in de betoverende akoestiek van de Grote Zaal van TivoliVredenburg.
Noord Nederlands Orkest met Final Fantasy 8 in @TiVre_Utrecht. #gamemusic pic.twitter.com/M3mUWW6Xgj
— RiffReport (@RiffReport) February 1, 2025
Een overweldigende opening
Het concert voor de pakweg 1500 bezoekers opent met Liberi Fatali uit Final Fantasy VIII, gecomponeerd door meestercomponist Nobuo Uematsu. De duistere violen klinken gelijk als een onheilspellende oproep, terwijl het koor van veertig stemmen, gepositioneerd op de tribune linksvoor, met hun Latijnse gezang de zaal overrompelen. Het mag duidelijk zijn: dit is niet zomaar een klassiek concert, dit is game-muziek op het allerhoogste niveau.
Presentator Rami Ismail, zelf game-ontwerper bij het prestigieuze Vlambeer, betreedt het podium. “Het is mij een genoegen om Games in Concert te presenteren”, zegt hij met een grijns. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk. Hij introduceert de muziek met een diepgaande kennis en een flinke dosis humor: “Ongelooflijk getalenteerde muzikanten gaan ons loodsen door game-muziek. We gaan gretig gebruikmaken van hun talent”, belooft hij de fans.
Noord Nederlands Orkest met Blood Upon The Snow uit God of War in @TiVre_Utrecht. #gamemusic pic.twitter.com/rDLhmRElqv
— RiffReport (@RiffReport) February 1, 2025
Van Sonic naar God of War
Het orkest schakelt over naar de Sonic the Hedgehog Suite, een energieke ode aan Sega’s blauwe egel. De blazerssectie, met een rij trompettisten aan de achterzijde van het podium, schittert in de jazzy riffs die het razendsnelle tempo van de blauwe egel perfect weerspiegelen.
Daarna volgt een totaal ander gevoel: Blood Upon the Snow, het hoofdthema uit de moderne God of War-games. De diepe percussie en zware blazers creëren een dreigende sfeer in de Tivoli, terwijl zangeres Julie Elven haar stem laat opstijgen in een rauwe, emotioneel geladen melodie. Het publiek is muisstil en de epische muziek ademt de grootsheid van de Noorse mythologie en het tragische verhaal van Kratos en Atreus.
Ook Mario + Rabbids: Kingdom Battle krijgt een speciaal arrangement. Ismail vertelt hoe componist Grant Kirkhope een dynamisch systeem ontwikkelde waarbij de muziek zich aanpast aan de gameplay, oftewel de keuze van de spelers. “Een unieke samensmelting van code, componist, ontwerp en muzikant”, legt hij uit.
Noord Nederlands Orkest met The Legend of Zelda Suite in @TiVre_Utrecht. #gamemusic pic.twitter.com/YHIWAQRLbW
— RiffReport (@RiffReport) February 1, 2025
It’s a me, Mario!
Dan de 3D-Mario-games, die spelers al decennialang meenemen op kleurrijke avonturen. Het grootse Super Mario Galaxy Suite doet precies dat in muzikale vorm. “De muziek volgt die reis speels en uitnodigend”, zegt Ismail, waarop het orkest de eerste speelse tonen inzet. Het arrangement is groots en dynamisch, en sluit de eerste set van het concert op memorabele wijze af.
Na een pauze van bijna een half uur slaat de sfeer volledig om met Lullaby of Woe uit The Witcher 3: Wild Hunt. Op het eerste gehoor klinkt het als een kinderliedje, maar de onderliggende dreiging is onmiskenbaar. Het koor voegt een donkere laag toe, waardoor de melodie als een waar spookverhaal door Tivoli zweeft. De gelaagdheid van gamemuziek wordt hier op sublieme wijze blootgelegd.
Noord Nederlands Orkest met Assassin’s Creed in @TiVre_Utrecht. #gamemusic pic.twitter.com/QEFwL1TV5i
— RiffReport (@RiffReport) February 1, 2025
Sluipmoordenaar
Het concert bereikt vervolgens, ook voor de host, een emotioneel hoogtepunt met Ezio’s Family uit Assassin’s Creed II. “Iedere gamer heeft een soundtrack die een gevoelige snaar raakt, en voor velen is dit er een”, zegt Ismail. De melancholische melodie, gedragen door de strijkers en de mooie zang van Julia Elven, roept bij de gamers in de zaal mooie herinneringen op aan de besneeuwde daken van Florence en het tragische lot van Ezio Auditore.
Dan volgt – zoals verwacht – een onvermijdelijk moment: The Legend of Zelda Suite. De introductie door Ismail wordt direct met applaus ontvangen. “De muziek van Zelda is niet alleen een herinnering aan een game, maar aan onze jeugd, aan onze vrienden, aan onze ouders”, merkt Ismail op. De iconische melodieën brengen een golf van nostalgie teweeg en uiteindelijk ook een staande ovatie.
Met One-Winged Angel uit Final Fantasy VII en Dragonborn uit Skyrim sluit het concert in volle glorie af. Het koor brengt de apocalyptische sfeer van One-Winged Angel tot leven, terwijl de percussie en de dragende zang van Julia Elven het Viking-gevoel van Skyrim kracht bijzet. Het publiek luistert ademloos, tot de laatste dreunende slag van de pauken.
Noord Nederlands Orkest met One Winged Angel uit Final Fantasy 7 in @TiVre_Utrecht. #gamemusic pic.twitter.com/r0lPdNmqTC
— RiffReport (@RiffReport) February 1, 2025
Een staande ovatie voor gamemuziek
Wanneer de laatste klanken wegsterven, volgt geheel terecht een daverend applaus. De muzikanten, het koor, Julie Elven en Arjan Tien worden met luid gejuich bedankt.
Zo heeft Game Music na circa anderhalf uur bewezen dat game-muziek anno 2025 veel meer is dan achtergrondmuziek. Het is een kunstvorm op zichzelf, vol emotie, herinneringen en vakmanschap. En gespeeld door een volwaardig orkest in een zaal met perfecte akoestiek, klinkt het machtiger dan ooit.
Op naar de 2026-editie!
Noord Nederlands Orkest met Mario Galaxy Suite in @TiVre_Utrecht. #gamemusic pic.twitter.com/g1xZjL7jvG
— RiffReport (@RiffReport) February 1, 2025