DeWolff in Effenaar: beste liveband van Nederland aan het werk

Je bent pas de 30 gepasseerd en je hebt in je leven al meer dan duizend shows gespeeld en 11 (!) studioalbums gemaakt. De jongens van DeWolff (want jongens zijn het nog steeds) zijn niets minder dan klasbakken. In een uitverkocht Effenaar in Eindhoven bewijzen de Limburgers vrijdagavond dat ze onbetwist de beste liveband van Nederland zijn.

“Welkom bij de nieuwjaarsconference van DeWolff”, heet zanger Pablo van de Poel de Effenaar welkom. Hij lacht: “Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar mijn goede voornemens zijn helaas al gesneuveld.”

DeWolff is al 18 jaar (!) een stoomtrein die niet te stoppen is. De Limburgers openen de avond met “Night Train”, een daverende binnenkomer die direct het tempo en de toon zet. De gierende gitaar van Pablo van de Poel en het pompende orgelspel van Robin Piso rollen als een onstuitbare stoomlocomotief over het publiek heen, terwijl Luka van de Poel (broertje van de zanger) de drums strakker dan strak houdt.

>

Heerlijk samenspel


De chemie tussen de vier muzikanten (inclusief bassist) is – zoals altijd – voelbaar en hun energie werkt aanstekelijk. Het is muziek die zowel teruggrijpt naar het beste van de jaren zeventig als een frisse, eigenzinnige draai geeft aan het genre.

Het samenspel tussen Pablo en Robin bereikt tijdens nummers als “In Love” en “Sugar Moon” een speelsheid die getuigt van jarenlange ontwikkeling en avontuur. Hun muzikale duels zijn een genot om naar te kijken: alsof ze elkaar opjutten om steeds hoger te reiken. In “Out on the Town” dompelt de band de zaal onder in een groovende mix van blues en soul, een onweerstaanbare cocktail die je onmogelijk stil laat staan.

Bavaria is niet te zuipen

Wanneer het melancholische “Will o’ the Wisp” wordt ingezet, neemt DeWolff een stap terug om het publiek adem te laten halen. De warme, subtiele toetsenpartijen en de emotionele gitaarklanken laten zien dat de band ook meester is in nuance. Alhoewel, nuance? Pablo springt halverwege de set de zaal in en klimt op een van de barren. “Ik heb gewoon speciaalbier gekregen!”, schreeuwt hij uit. “Gelukkig maar, want Bavaria is niet te zuipen.”

Samenwerking en klasse

Even later gooit Pablo t-shirtjes en petjes de zaal in want DeWolff heeft ‘jarenlang de merchandise links laten liggen’. Een satijnen shirt ter waarde van 50 euro houdt hij wel voor zichzelf, want ‘te duur om weg te gooien’. Het zijn momenten waarop DeWolff bewijst dat het niet routinematig zijn concerten afwerkt. Zo betreedt bijvoorbeeld zanger Mees van voorprogramma Heath met zijn mondharmonica het podium voor een bijzondere uitvoering van “Snowbird.”

Wat volgt is een samensmelting van muzikale talenten die de zaal in stilte doet luisteren en daarna in luid gejuich laat uitbarsten. Het nummer voelt als een eerbetoon aan de rijke traditie van Southern Rock, maar met een uitgesproken Europese flair die typisch is voor DeWolff.

Apotheose en erkenning

Na een betoverend “Ophelia” en het meeslepende “Treasure City Moonchild” bouwt de set op naar een extatische climax met het 25 (!) minuten durende Rosita. Het is een muzikaal feest waarin het beste van DeWolff samenkomt: strakke rock, soulvolle melodieën en een dosis psychedelica die je naar een andere wereld transporteert. Als de band zich na een korte pauze terug op het podium begeeft, sluit de avond af met een tweeluik: “Nothing’s Changing” en “Freeway Flight.” Een twix, zoals Pablo het zelf omschrijft. De rauwe emotie en technische virtuositeit van deze nummers zijn de perfecte afsluiter van een gedenkwaardige show.

Een band in topvorm

Zo bewijst DeWolff na een show van bijna 2 uur (!) dat ze niet alleen een blijvende plek hebben veroverd in de Nederlandse muziekscene, maar ook een internationaal geluid hebben ontwikkeld dat staat als een huis. Het feit dat ze zijn gevraagd om op te treden tijdens het afscheidsconcert van Golden Earring én recent zijn toegevoegd aan de line-up van Pinkpop, onderstreept hun groeiende status. Wie kan deze trein nog stoppen?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *