Sprankelende show van ABBA Dance in uitzinnig Patronaat

ABBA coveren is geen makkelijke opgave. Wie zich aan het repertoire van de Zweedse poplegendes waagt, begeeft zich op heilige grond. Maar het Nederlandse ABBA Dance slaagt er in de kleine zaal van het Patronaat met vlag en wimpel in om dat monument te eren zonder het alleen maar te imiteren.

Vanaf de eerste klanken van Waterloo is het raak. De zes muzikanten openen met een energie die meteen overslaat op Haarlem.

Lisa Cobelens en Marieke Terol staan als twee zonnen op het podium, gestoken in prachtige blauwe glitterjurken, straalbreed glimlachend, met stemmen die elkaar perfect aanvullen. Achter hen leggen Walter ‘Wally’ van Zijl (drums), Jeroen Baidenmann (bas), Robert Blom (toetsen) en Ed Bol (gitaar) een solide fundament waarop elke hit glanst.

’Vier het leven’

“We gaan er een feestje van maken”, belooft Marieke na een paar nummers, en dat doet ze niet voor niets. “Het gaat helemaal goedkomen,” voegt Lisa er lachend aan toe, nadat de zaal compleet is ontploft op SOS. Het is warm, ‘bloedheet’ zelfs aldus de band, maar niemand lijkt dat erg te vinden. De kleine zaal verandert in een discobal van zweet, glitter en pure nostalgie.

Tussen de knallers door is er ook ruimte voor ontroering. “Ik wil dit nummer opdragen aan Fleur”, zegt Lisa voor I Have a Dream. “Vier het leven. Deze is voor Fleur.” Als het publiek gehoor geeft aan het verzoek om telefoonlampjes aan te zetten, baadt het Patronaat in een zacht, zilver licht. Heel mooi!

De eerste set eindigt luchtig met Ring Ring, voorafgegaan door een grapje van een van de dames: “Bellen is niet meer van deze tijd. Ik zit tegenwoordig ook alleen maar op Snapchat.”

Gouden glitterpakjes

Na vijftig minuten volgt een korte pauze. “Wij gaan even een ander pakje aantrekken”, kondigt een van de dames aan. En inderdaad: even later verschijnen ze opnieuw, nu in gouden glitterkostuums die de spotlights gretig vangen.

Het samenspel tussen Lisa en Marieke is ook het hart van de tweede set. Ze geven elkaar high fives, delen luchtkusjes en laten elkaar schitteren. Chiquitita wordt met veel gevoel gebracht, al krijgt het nummer een komische knipoog als iemand in het publiek het omdoopt tot ‘Dikke tieten’. Zelfs de zangeressen kunnen hun lach niet inhouden. Op het balkon gaan drie vrouwen al de hele show uit hun dak; als blijkt dat een van hen de dochter van een van de zangeressen is, roept een van de dames: “Ga maar helemaal los, schat!”

De afsluitende drie nummers, Dancing Queen, Voulez Vous en Gimme Gimme Gimme zijn pure euforie. Zelfs na zessen blijft men scanderen om een toegift, en ABBA Dance geeft met plezier toe.

Alleen Take a Chance on Me ontbreekt op de setlist, maar dat vergeeft iedereen ze meteen. Want vanmiddag hebben Lisa, Marieke en hun mannen bewezen dat ABBA niet dood te coveren is, zolang je maar speelt met liefde, lef en glitter.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *