Drama-recensies Justin Timberlake op Pinkpop: ‘Karaokeshow’

justin-timberlake-headliner-pinkpop-2025

Justin Timberlake mag de eer hebben om Pinkpop 2025 als eerste headliner te openen, maar de verwachtingen worden niet ingelost. Wat had moeten uitmonden in een spetterend popfeest, ontaardt in een afstandelijke, karaoke-achtige vertoning waarin de zanger nauwelijks zijn eigen stem laat horen.

Drie gezaghebbende muziekmedia (Festileaks, OOR en Het Parool) publiceren unaniem vernietigende recensies. De show is strak geproduceerd, maar voelt emotieloos, voorspelbaar en vooral: leeg.

1. Festileaks: Karaokeshow in plaats van headlineshow

Festileaks legt de nadruk op Timberlakes opvallende keuze om nauwelijks zelf te zingen. In plaats daarvan wordt het publiek herhaaldelijk gevraagd om zijn werk over te nemen, wat de show doet aanvoelen als een plichtmatige nostalgierit.

  • “De man heeft wel een erg hoge pet op van zichzelf en zingt grote delen van zijn songs niet zelf.”
  • “Bij openingsnummer ‘Mirrors’ verzaakt Timberlake zijn eigen uithalen, en gaat in plaats daarvan voor: ‘Somebody sing it to me!’”
  • “Justin is een top entertainer, maar wij zijn hier toch niet ingehuurd als artiesten? Of moeten we vanavond onze eigen karaokeshow presenteren?”
  • “Wanneer je het hebt gezien, kan het je niet níet meer opvallen.”
  • “Het komt daarmee in een vicieuze cirkel terecht: het publiek geeft de showman weinig, waarop hij op zijn beurt ook met de pet ernaar gooit, en vice versa. What goes around… comes around.”

Positief is Festileaks over zijn liveband, de Tennessee Kids:

  • “Gelukkig maakt de ‘Tennessee Kids’ band nog een hoop goed: zij hebben juist de perfecte noten, de zang in de achtergrond die op de voorgrond zou moeten staan, en het enthousiasme om er een geslaagde show van maken.”

2. OOR: Timberlake als passagier in zijn eigen show

OOR fileert het optreden als lui en zielloos. Timberlake toont nauwelijks betrokkenheid, laat de zang over aan zijn achtergrondkoor en verliest zichzelf in een ongemakkelijke set vol gemiste kansen en geforceerde nostalgie.

  • “Want tot dan toe heb je vooral een Justin Timberlake gezien die het grootste deel van zijn hits laat zingen door zijn uitstekende achtergrondkoor.”
  • “En een Timberlake die vooral opvalt door obligate danspasjes die net een halve tel achterlopen bij die van het – ook hier weer – uitstekende achtergrondkoor.”
  • “Alle subtiele elementjes die Pharrell en Timbaland ooit in de liedjes van Justin stopten, worden vanavond vakkundig eruit geknald.”
  • “Gênant is het dj-intermezzo, waarin succesvolle collabs van Timberlake uit het verleden worden gedraaid. Gedraaid ja, want Timberlake zingt wederom nauwelijks een zin mee uit Ayo Technology, 4 Minutes en Give It To Me.”
  • “In de videoclip van dat laatstgenoemde nummer rijdt de zeroes-ster in een oude Amerikaanse bak de nacht tegemoet. Maar vanavond is Timberlake vooral passagier van zijn eigen, zelfsturende auto, die hem comfortabel en zonder een centje pijn naar het einde van zijn carrière lijkt te brengen.”

Ook hier lof voor zijn muzikanten:

  • “Laat vooral zijn band excelleren. Dat is een klassieke live-R&B-formatie, met virtuoze instrumentalisten en begenadigde vocalisten.”

3. Het Parool: Te cool om mee te gaan in zijn eigen muziek

Het Parool beschrijft het optreden als zielloos en afstandelijk. Timberlake toont geen echte overgave en lijkt zich amper te willen laten meeslepen door zijn eigen muziek. Het optreden blijft daardoor steriel en vlak.

      Een strik om het podium, maar geen cadeau voor het publiek

      OOR, Festileaks en het Parool/AD zijn eensgezind in inhoud: Justin Timberlake heeft op Pinkpop 2025 de verwachtingen niet waargemaakt. Wat een meeslepende, nostalgische popshow had moeten zijn, verzandt in afstandelijke choreografieën, gemiste zanglijnen en plichtmatige interactie. De echte hoofdrol is voor zijn band, niet voor hemzelf.

      Geef een reactie

      Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *